Het leren van een beroep start met een goede samenwerking tussen beroepsonderwijs en het werkveld waarvoor opgeleid wordt. De kwaliteit van afgestudeerde beroeps(be)oefenaren staat of valt met de wijze waarop werkveld en beroepsonderwijs samenwerken en de onderwijsperiode benutten als krachtige leer- en werkomgeving. Dus: samen vormgeven van de beroepspraktijkvorming en lesgeven en reflecteren dicht bij / in de praktijk.
Ik houd mij bezig met het opzetten en ondersteunen van (landelijke en regionale) samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs en werkveld, maar ook met nieuwe vormen van gezamenlijk opleiden als praktijkgericht opleiden en nieuwe rollen van de begeleiders in de praktijk.
Ik ben geïnteresseerd in vraagstukken als: hoe ziet een onderwijscurriculum eruit dat het werk en de werkervaring centraal stelt? Hoe ontwikkelen professionals zich na hun diplomering verder in hun beroep? Hoe kun je je al lerend en werkend ontwikkelen binnen en buiten je werk? Hoe draag je kennis over tijdens het werk?
Mijn eigen leren en werken kan niet meer zonder gebruik van webtools en social media. Waar mogelijk maak ik gebruik van sociale media en webtools om leren, kennisdelen en samenwerken efficiënt en effectief te ondersteunen en te organiseren. Ik ondersteun bij het blended ontwerpen van bijvoorbeeld zorginhoudelijke trainingen. Belangrijk punt is hierbij: hoe verleid je medewerkers om gebruik te maken van deze media?
Ik probeer grote en kleinere bijeenkomsten waar ik een rol mag spelen zo te ontwerpen en in te richten dat het leren al voor de bijeenkomst begint, en deelnemers nieuwsgierig binnenkomen. Dat zij na afloop met eigen actiepunten vertrekken en daarmee gemotiveerd op het werk aan de slag gaan. Tijdens de bijeenkomsten vind ik het belangrijk ervoor te zorgen dat er kennis- en ervaringen gedeeld worden, liefst ook met deelnemers buiten de bijeenkomst.