De rol van begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk. Een hoofdstuk (9) dat ik schreef met Erica Aalsma voor het boek: Tussen Opleiding en Beroepsprakijk. Het potentieel van boundary crossing/ redactie: A.Bakker - I.Zitter - S.Beausaert - E. de Bruijn; Koninklijke Van Gorcum B.V., Assen, 2016.
Al werkend vraagstukken beantwoorden
Artkel dat is verschenen in Management Kinderopvang over het project Samen werken, samen leren dat ik voor FCB uitvoer.
Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit Kinderopvang 2014, nr.5, www.kinderopvangtotaal.nl'
Artikel dat ik schreef met Mariel Rondeel en Annelies Kooiman over de werkwijze en opbrengsten van dit FCB-project.
In TvOO, september nr 3, 2012
Wijze lessen uit het project leercultuur binnen Kinderopvang: 2 praktijkorganisaties blikken terug
Interview in FCB Magazine met 2 praktijkorganisaties over de werkwijze en opbrengst uit het project leercultuur. Ik was hier de projectleider van.FCB Magazine Kinderopvang, nummer 24, juli 2012
Wijze lessen uit het project leercultuur binnen Welzijn: 2 organisaties blikken terug
Interview in FCB Magazine met 2 praktijkorganisaties over de werkwijze en opbrengst uit het project leercultuur. Ik was hier de projectleider van.
FCB Magazine Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening, nummer 24, juli 2012
Investeren in leren in de praktijk: Joke van Alten in zeven topics
Interview door Ans Grotendorst over mijn visie op leren in de praktijk. En een doorkijkje naar andere topics die ik belangrijk vind in leven en werken.
Onderwijs & Gezondheidszorg, januari 2012
Welke rol pakt de werkbegeleider op bij het leren van aankomende professionals?
Mijn bijdrage aan het Handboek Effectief Opleiden, katern 8.2, pagina 4.01 - 4.14, december 2011
Van werkplek naar leerplek: betrokkenheid, vernieuwing en praktische oplossingen zijn het resultaat
Een interview over mijn visie op de bijdrage die leren kan leveren aan vraagstukken waar organisaties en medewerkers nu voor staan. Magazine van Stichting Bedrijfsfonds Apotheken, 2011
Professionaliseren is ook leren van elkaar
Een interview voor het FCB Magazine over het project Leercultuur dat ik binnen de branches Kinderopvang en Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening uitvoer.
Handreiking strategisch opleidingsbeleid
In opdracht van SFKV (Sociaal Fonds Kunstzinnige Vorming), Kunstconnectie en het A+O fonds Gemeenten heb ik deze handreiking ontwikkeld voor organisaties uit de kunstensector.
Instapcriteria voor toekomstig werkbegeleiders
Deze instapcriteria heb ik ontwikkeld met opleidingsfunctionarissen, teamleiders en werkbegeleiders van Siza. Doel is om inzichtelijk te maken dat je al wat "in huis" moet hebben voordat je je kunt aanmelden voor de rol van werkbegeleider.
POP en TOP
Werken met persoonlijke ontwikkelingsplannen en teamontwikkelingsplannen. Hoe doe je dat?
Werving, selectie en aanstelling van leerling-werknemers.
Leidraad voor organisaties in de branches Jeugdhulpverlening en Welzijn.
Een handreiking bij het werven en selecteren van leerling-werknemers.
Bron: Sectorfonds welzijn
Structuur in begeleiden en beoordelen van leerling-werknemers.
Een hulpmiddel voor organisaties om een duidelijke structuur voor begeleiden en beoordelen van leerling-werknemers in te richten. Samenwerking met werkveld, onderwijs en de leerling-werknemers staat centraal.
Bron: Sectorfonds welzijn
Ontwerpen door de bril van functioneren en leren
Artikel dat ik schreef samen met Ans Grotendorst voor Onderwijs & Gezondheidszorg, januari 2017, nummer 1, jaargang 41. p.17-19
Inspiratiedocument Ontwerpen door de bril van functioneren en leren
Een inspiratiedocument voor ontwikkelaars van leertrajecten op basis van het Advies Anders kijken, anders leren, anders doen. Ik schreef dit in 2016 samen met Ans Grotendorst.
Hogescholen zien EVC vooral als instroominstrument.
Stappen naar succes (2014)
Boekje dat alle leerervaringen beschrijft vanuit drie jaar ondersteunen van regionale samenwerkingsverbanden kinderopvang en ROC's. Is geschreven in opdracht van BKK.