Werkendleren

Van casus naar leervraag naar activiteiten: een online leer/ontwikkelplatform voor sociaal werkers


Klus (bijna) geklaard, tijd om te oogsten in een blog. Voor de afronding van het programma van Sociaal Werk Versterkt zijn Sibrenne Wagenaar en ik gevraagd om een ‘werkvormenboek’ te maken dat uitgaat van het ontwikkelde beroepscompetentieprofiel voor de sociaal werker. Wat sociaal werkers kunnen gebruiken om hun, voor herregistratie benodigde, reflectie- en ontwikkelactiviteiten vorm en inhoud te geven.
 

OEB Berlijn 2018: reflectie



Afgelopen week was ik aanwezig bij de OEB in Berlijn, “The global, cross-sector conference and exhibition on technology supported learning and training”.
Ik heb mij daar 3 dagen ondergedompeld in een pre-conference, pleniare sessies en diverse workshops. In dit blog een poging om de geleerde lessen te overdenken.
 

Leren in een MOOC

 
 


 
Afgelopen 2 jaar heb ik actief deelgenomen aan een voor mij nieuwe vorm van leren, een Massive Open Online Course. Een MOOC is een gratis online course waar iedereen aan kan deelnemen en waar samen geleerd kan worden over allerlei onderwerpen. Deelname is gratis. Ik ben ermee gestart om te ervaren of deze vorm wellicht kan bijdragen aan leren op de werkplek. De MOOC’s die ik vanaf 2015 heb gevolgd zijn:
 

Over het eten van mieren en leren in de context



 
 
Ik was druk bezig met het voorbereiden van een kickoff voor 2 bijeenkomsten met docentenontwikkelteams voor een ROC over de vraag: hoe kun je beroepsonderwijs ontwikkelen echt startend vanuit vraagstukken en kenmerkende praktijksituaties uit het werk? Altijd weer lastig, hoe maak je het verhalend zonder voorschrijvend te zijn?

Leetraject Samenwerkend Leren in de kinderopvang (2015)

TERafronding het FCB project Samen Werken, Samen Leren krijgen 10 organisaties voor kinderopvang de mogelijkheid om in een versneld leerwerktraject te leren hoe zij de geleerde principes uit dit project kunnen toepassen.
In drie bijeenkomsten faciliteren we hen:
  • een eigen urgent vraagstuk uiteen te rafelen in een concrete vraag
  • te onderzoeken wie in de organisatie opdrachtgever, opdrachtnemer(s) en ondersteuner(s) zijn

Hier sta ik, ….., en ik ben opleidingscoach! Hoe je van een selectieproces een leerproces maakt….

Binnen Marente is de functie van praktijkopleider opgeheven en daar komt de functie van opleidingscoach voor in de plaats. Een nieuwe functie die als doel heeft het (team)leren op de werkplek te bevorderen; leerlingen en zittende medewerkers.  Uitgangspunt is: integreren van leren en werken.  In dit blog geef ik, samen met de adviseur leren en ontwikkelen, weer hoe we vanuit deze visie invulling hebben gegeven aan het omslag- en selectietraject voor en met de zittende 8 praktijkopleiders.
 
Wat hebben we gedaan en geleerd?!

Leidinggeven aan veranderingen (2004 - 2006)

Leidinggeven aan veranderingen, een train-de-trainer voor managers

Om managers van MEE-organisaties te ondersteunen in het veranderproces van SPD naar MEE heb ik, samen met Karin van der Burgt, een driedaagse training ontwikkeld. De training is gebaseerd op de toolkit Verander MEE die ik voor MEE Nederland heb ontwikkeld. In deze training kwam aan de orde:

Bouwen aan werkend leren (2002 - 2004)

In opdracht van het Sectorfonds Welzijn (MOgroep, ABVAKABO FNV en CNV publieke zaak) was ik twee jaar projectleider van dit landelijk project. Het project stimuleerde organisaties binnen de sectoren Jeugdzorg en Welzijn medewerkers op te leiden via werkend leren trajecten (MBO: Beroeps Begeleidende Leerweg en duale opleidingsroutes). Door te investeren in werkend leren trajecten kunnen organisaties meer invloed uitoefenen op de inhoud van het onderwijsprogramma, wat de kwaliteit daarvan ten goede komt.

Voor dit project schreef ik de volgende publicaties:

Naar 1 integrale leerlijn Klantgerichte zorg (2009 - 2010)

Het project Competent op weg naar de toekomst in Flevoland (zie hieronder) is per september 2009 opgegaan in een breder samenwerkingsverband: naar 1 integrale leerlijn klantgerichte zorg. De gehandicaptenzorg, jeugdzorg, ouderenzorg, thuiszorg en de ziekenhuizen werken samen met het VMBO, MBO en HBO in de regio om klantgerichte zorg te integreren in de opleidingen, te werken aan een juiste beroepshouding en beeldvorming. De binnen Competent op weg ontwikkelde producten zijn hiervoor één van de belangrijke bouwstenen.

Van schools opleiden naar hybride leren (2014-2015)

Siza, zorg en dienstverlening aan mensen met een handicap, zoekt naar een andere wijze van opleiden voor ervaren, maar ongediplomeerde medewerkers. Dit moet een hybride leeromgevingworden, waarin leer- en werkprocessen zich verbinden. Het doel van Siza daarmee is het leren op en aan het werk te verstevigen. Het leren houdt dan niet op na het behalen van een diploma, maar is een continue onderdeel van het werk en het teamoverleg.

Pagina's

Abonneren op RSS - Werkendleren