Leercultuur

De kracht van .... samenwerking (2014)

Op 26 maart 2014 was ik dagvoorzitter namens FCB op een landelijk georganiseerd werkatelier voor directeuren en bestuurders uit de welzijnssector. Opzet van de dag was dat drie organisaties hun kennis en ervaringen, opgedaan in innovatieve proeftuinen, deelden met collega's. Mijn rol was om interactie tot stand te brengen waardoor en een actieve sfeer van halen en brengen ontstond. De focus lag daarom op het boven tafel krijgen van de vraagstukken waarmee de deelnemers naar deze dag waren gekomen en verbindingen leggen met workshops en andere aanwezige collega's.

Van schools opleiden naar hybride leren (2014-2015)

Siza, zorg en dienstverlening aan mensen met een handicap, zoekt naar een andere wijze van opleiden voor ervaren, maar ongediplomeerde medewerkers. Dit moet een hybride leeromgevingworden, waarin leer- en werkprocessen zich verbinden. Het doel van Siza daarmee is het leren op en aan het werk te verstevigen. Het leren houdt dan niet op na het behalen van een diploma, maar is een continue onderdeel van het werk en het teamoverleg.

Projectleider leercultuur (2010-2011)

In opdracht van de MOgroep en FCB ben ik projectleider voor het landelijke MKB project Leercultuur. Dit project is een onderdeel van het landelijk project www.excelleren.nu. In totaal 30 organisaties uit de branches kinderopvang en welzijn & maatschappelijke dienstverlening krijgen 32 uur begeleiding van een HRD adviseur. De begeleiding is erop gericht om op basis van door de organisatie geformuleerde ambities te onderzoeken op welke manier leren en werken een bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van de ambities.

Samen werken samen leren in kinderopvang, jeugdzorg, welzijn (2013-2015)

FCB geeft in opdracht van sociale partners een vervolg aan het eerder uitgevoerde project leercultuur. In Samen werken samen leren krijgen 10 organisaties uit Jeugdzorg, 30 uit de Kinderopvang en 20 uit Welzijn de mogelijkheid om al (samen)werkend en lerend te werken aan een urgent vraagstuk. 

Masterclass nieuwe WERKvormen (2014)

Op 22 mei 2014 verzorgde ik op verzoek van ZWplus een masterclass "nieuwe Werkvormen" voor opleiders uit organisaties voor ouderenzorg, VVT en gehandicaptenzorg.
In deze masterclass hebben we verkend hoe je werken en leren kunt integreren, welke principes ten grondslag liggen aan (team)leren op de werkplek en heb ik veel voorbeelden uit mijn eigen opdrachten laten zien. Vervolgens zijn de deelnemers zelf aan de slag gegaan met een eigen vraagstuk: hoe zou ik dit al werkend en lerend kunnen aanpakken?!

Longread Lerende organisatie (2014)

In opdracht van FCB heb ik de inhoudelijke bijdrage geleverd aan de longread over lerende organisaties in de kinderopvang. De inhoud is grotendeels gebaseerd op twee trajecten uit het project Samen werken samen leren dat ik ook voor FCB uitvoer.

Leerwerktraject Support (2014-2016)

Esdégé-Reigersdaal heeft mij gevraagd om mee te denken en mee te werken aan een organisatiebreed leertraject waarin we werken en leren vanuit de supportgedachte meer integreren in alle clusters. Dit traject moet leiden tot een erkend MBO-beroepsdiploma voor nu nog ongediplomeerde medewerkers.  Het leertraject is gebaseerd op de supportvisie. Deze supportvisie vertalen we naar een ruggengraat die de basis is voor het leertraject.

Het einde van de praktijkopleider?

In een aantal organisaties voor ouderenzorg en gehandicaptenzorg werk ik mee aan de opzet van een andere manier van leren en opleiden. Gebaseerd op leerprincipes als:

Werken in buurtteams vraagt om ondernemerschap en actie


Dit weblog schreef ik voor de web-etalage van het FCB-project samen werken samen leren.
 
Veranderingen in de samenleving, zoals het accent leggen op het vergroten van de zelfredzaamheid en participatie van burgers, vraagt van professionals en management in welzijnsorganisaties een andere manier van werken. Dit is niets nieuws en voor welzijnswerkers zeker niet onbekend, maar het blijft wel zoeken hoe hier handen en voeten aan te geven.

Pagina's

Abonneren op RSS - Leercultuur