Experimenteren

Leetraject Samenwerkend Leren in de kinderopvang (2015)

TERafronding het FCB project Samen Werken, Samen Leren krijgen 10 organisaties voor kinderopvang de mogelijkheid om in een versneld leerwerktraject te leren hoe zij de geleerde principes uit dit project kunnen toepassen.
In drie bijeenkomsten faciliteren we hen:
  • een eigen urgent vraagstuk uiteen te rafelen in een concrete vraag
  • te onderzoeken wie in de organisatie opdrachtgever, opdrachtnemer(s) en ondersteuner(s) zijn

Hier sta ik, ….., en ik ben opleidingscoach! Hoe je van een selectieproces een leerproces maakt….

Binnen Marente is de functie van praktijkopleider opgeheven en daar komt de functie van opleidingscoach voor in de plaats. Een nieuwe functie die als doel heeft het (team)leren op de werkplek te bevorderen; leerlingen en zittende medewerkers.  Uitgangspunt is: integreren van leren en werken.  In dit blog geef ik, samen met de adviseur leren en ontwikkelen, weer hoe we vanuit deze visie invulling hebben gegeven aan het omslag- en selectietraject voor en met de zittende 8 praktijkopleiders.
 
Wat hebben we gedaan en geleerd?!

Leren en opleiden, gericht op de toekomst (2014-2015)

Met het regionale samenwerkingsverband in Rijnmond (kindercentra en ROC Albeda en Zadkine) heb ik een experiment ontworpen waarin we in twee proeftuinen experimenteren met het opleiden in een satelliet. Dat betekent dat een vijftal grote en kleinere organisaties zich aan elkaar en 1 klas studenten pedagogisch werker verbinden voor de gehele opleidingsperiode van die klas. De klas wordt driejaar begeleid door twee mentoren, 1 vanuit het ROC en 1 praktijkopleider vanuit een organisatie voor kinderopvang.

Projectleider leercultuur (2010-2011)

In opdracht van de MOgroep en FCB ben ik projectleider voor het landelijke MKB project Leercultuur. Dit project is een onderdeel van het landelijk project www.excelleren.nu. In totaal 30 organisaties uit de branches kinderopvang en welzijn & maatschappelijke dienstverlening krijgen 32 uur begeleiding van een HRD adviseur. De begeleiding is erop gericht om op basis van door de organisatie geformuleerde ambities te onderzoeken op welke manier leren en werken een bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van de ambities.

Ondersteunen projectleider "Leerbedrijf in de zorg" (2012-2013)

Een ROC ontwikkelt met een grote zorgorganisatie een "leerbedrijf in de zorg". Een leerbedrijf waarin opleiden, leren en praktijkervaring opdoen geïntegreerd zijn in de dagelijkse werkprocessen. Noem het een hybride leeromgeving. En waarin "leermeesters" en "werkmeesters" samenwerken om de studenten zo goed mogelijk te begeleiden, te instrueren en helpen te reflecteren.

Samen werken samen leren in kinderopvang, jeugdzorg, welzijn (2013-2015)

FCB geeft in opdracht van sociale partners een vervolg aan het eerder uitgevoerde project leercultuur. In Samen werken samen leren krijgen 10 organisaties uit Jeugdzorg, 30 uit de Kinderopvang en 20 uit Welzijn de mogelijkheid om al (samen)werkend en lerend te werken aan een urgent vraagstuk. 

Longread Lerende organisatie (2014)

In opdracht van FCB heb ik de inhoudelijke bijdrage geleverd aan de longread over lerende organisaties in de kinderopvang. De inhoud is grotendeels gebaseerd op twee trajecten uit het project Samen werken samen leren dat ik ook voor FCB uitvoer.

Pagina's

Abonneren op RSS - Experimenteren