Nu

Op deze pagina is te lezen waar ik op dit moment mee bezig ben. De inhoud van deze pagina pas ik regelmatig aan, waardoor de ontwikkeling van de projecten te zien is. Ook in mijn weblogs schrijf ik vaak over wat ik leer van en tijdens mijn opdrachten.

Onderzoeker naar de effecten van het project CanMEDS-rollen binnen de praktijk van de ouderenzorg: aansluiting mbo - hbo in het functiehuis
Op verzoek van UtrechtZorg en Lyvore onderzoek ik, samen met Karin Derksen, of de door hen gemaakte vertaling van de CanMEDS rollen naar het Lyvore functiehuis helpt om:
  • In de teams beter samen te werken ten gunste van de cliënt en diens mantelzorgers. (taakverdeling, inzet functies in de teams, verantwoordelijkheden en positionering)
  • Ontwikkelings- en talentgericht te werken.
  • Multidisciplinair werken in teams goed vorm te geven
We ontwerpen een praktijkgericht actie-onderzoek waarin onderzoek en het realiseren van een gewenste verandering hand in hand gaan.
Het onderzoek moet leiden tot een overdraagbaar advies met ondersteunende producten aan Lyvore en aan de bij Utrecht Zorg aangesloten zorgorganisaties, over: het inrichten en opbouwen van - en samenwerken in - teams vanuit de CanMEDS rollen met als focus de vragen van de cliënt en zijn eventuele mantelzorgers.

Projectleider ontwikkelen hbo-competentieprofiel jeugdhulp en jeugdbescherming
In opdracht van de Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW) ben ik projectleider van het traject ontwikkelen hbo-competentieprofiel jeugdhulp en jeugdbescherming. Dit traject is onderdeel van een groter programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming. Samen met vertegenwoordigers uit het brede jeugddomein gaan we op zoek naar competenties die je als vakvolwassen professional nodig hebt om jeugdigen, hun gezin en het systeem eromheen te ondersteunen en versterken om de regie op hun leven te houden/nemen, ook in samenwerking met professionals uit andere vakgebieden. Het is een ontwikkelingsgerichte aanpak, we gaan op onderzoek uit naar plekken waar al zo gewerkt wordt. Op die plekken gaan we ingesprek en verzamelen we 'data' die we in een klein groepje gaan analyseren. Concepten gaan we online voorleggen aan weer een nieuwe groep van professionals. Zo hopen we dat het ontwikkelen van dit competentieprofiel gaat werken als een vliegwiel om na te denken over de veranderingen in het werk en de daarvoor benodigde competenties.  Ik werk in dit traject samen met Karin Derksen en Mariel Rondeel.

Strategisch opleidingsbeleid voor Rijndam Revalidatie
Voor Rijndam Revalidatie werk ik aan een strategisch opleidingsbeleidsplan dat gebaseerd is op inzichten uit wetenschappelijk onderzoek rond impact van leren, leren op de werkplek, online leren en leren in netwerken. Het plan bevat ook praktische tips en handouts voor medewerkers en leidinggevenden om met de inichten aan de slag te gaan.
Daarnaast werk ik samen met Sibrenne Wagenaar aan twee online modules over infectiepreventie en werken we aan een blended inwerktraject voor medewerkers van de therapeutische peutergroepen.

Ontwikkelen van een praktijkroute voor verpleegkundigen binnen Laurens Zorg
In opdracht van het Albeda College ondersteun ik hen bij het ontwikkelen van een praktijkroute voor verplgeekundigen binnen Laurens Zorg. Het gaat hierbij om het meedenken over een stappenplan voor de opzet van de praktijkroute, bij het uitwerken van de visie "praktijkgericht leren", het uitdenken van het concept en de vormgeving van "praktijkgericht leren", relationeel ontwerpen met medewerkers van Laurens en opleiders van Albeda als het gaat om verwerken van de kwaliteitsthema's in het curriculum en meedenken over het vormgeven van het curriculum. 

Ondersteuner bij curriculumvernieuwing ROC Friese Poort
Ik ondersteun ROC FRiese Poort bij het omzetten van de  herziene MBO kwalificatiedossiers zorg en welzijn naar een eigentijds en innovatief curriculum. Uitgangspunt voor dit curriculum zijn:
* een ruggengraat per opleidingsniveau en domein die al vooruitloopt op de visie op zorg en welzijn in 2030;
* 21e eeuwse vaardigheden;
* leren vanuit ‘ervaringen’ en een 'ruggengraat' die voor alle opleidingen gelijk is. Dit laatste anticipeert al op het 2e advies vanuit de Commissie Innovatie Zorgberoepen en Opleidingen. De verwerking van de 'ervaringen' gebeurt zoveel mogelijk op basis van het hybride kwadrant

Online leertrajecten voor het ministerie van buitenlandse zaken
Vanuit Ennuonline werk ik samen met Sibrenne Wagenaar aan het online ondersteunen van een inwerktraject voor startende beleidsmedewerkers en het online leertraject Koninkrijkszaken. Wij verzorgen de inrichting en invulling van de online leeromgeving en faciliteren de online discussies en webinars.


Naast deze vaste opdrachten word ik regelmatig gevraagd om workshops te verzorgen die vaak gaan over het verweven van beroepspraktijk en onderwijs en over het faciliteren van leren op de werkplek.

Op 14 maart 2017 verzorgde ik een interactieve inleiding voor studenten VP/VZ over "De verandering in de zorg, en wat betekent dat voor de (toekomstige) beroepsbeoefenaar?" in een minisymposium van ROCMN/Gezondheidszorgcollege Amersfoort
Op 26 januari 2017 verzorgde ik een workshop over ontwerpen vanuit kenmerkende praktijksituaties voor de domeindag zorg en welzijn van ROC Friese Poort
Op 24 november 2016 verzorgde ik voor het congres van de VBZ een workshop " faciliteren van het zelf leren"
Op 23 november 2016 verzorgde ik een masterclass met een collega vanuit het Zorginstituut Nederland over het 2e advies van de commissie innovatie zorgberoepen en opleidingen

Verder ben ik actief op het LinkedIn platform van de Losmakers en denk ik met een aantal collega's na over hoe we het concept van 'DoenDenkenDelen', kunnen doorontwikkelen als belangrijk middel om kennis en ervaringen te delen.