Informeelleren

Inspiratiedagdeel voor FCB (2014)

In opdracht van de directeur van FCB heb ik op 5 juni 2014 een inspiratiedagdeel ontwikkeld en gefaciliteerd voor de eigen medewerkers. Doel van de middag was om elkaar te inspireren tot nieuwe ideeën, passend bij de functie van FCB. Om medewerkers in de stemming te laten komen heb ik hen de week voorafgaand aan de bijeenkomst elke dag een link naar een video gemaild waarin iets te zien was van vergezichten rond arbeid - leren en opleiden - burgerparticipatie. Ook vroeg ik hen om materiaal te verzamelen die te maken hadden met vergezichten op deze thema's.

Projectleider leercultuur (2010-2011)

In opdracht van de MOgroep en FCB ben ik projectleider voor het landelijke MKB project Leercultuur. Dit project is een onderdeel van het landelijk project www.excelleren.nu. In totaal 30 organisaties uit de branches kinderopvang en welzijn & maatschappelijke dienstverlening krijgen 32 uur begeleiding van een HRD adviseur. De begeleiding is erop gericht om op basis van door de organisatie geformuleerde ambities te onderzoeken op welke manier leren en werken een bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van de ambities.

Ontwikkelen Leerhuis binnen Marente (2012-2015)

Voor Marente, een organisatie voor ouderenzorg in Noord-Holland, ontwikkel ik samen met de opleidingsadviseur een leerhuis. Dit leerhuis geeft uitvoering aan:
* leerlijnen die gericht zijn op het werken in basisteams rond een bepaalde doelgroep: clienten  met dementie, jonge clienten met dementie, clienten die komen voor revalidatie, clienten met een psychogeriatrische zorgvraag. De leerlijn is aanvullend op de beroepsdiploma's die medewerkers al behaald hebben en is verdiepend voor het werken met een doelgroep.

Samen werken samen leren in kinderopvang, jeugdzorg, welzijn (2013-2015)

FCB geeft in opdracht van sociale partners een vervolg aan het eerder uitgevoerde project leercultuur. In Samen werken samen leren krijgen 10 organisaties uit Jeugdzorg, 30 uit de Kinderopvang en 20 uit Welzijn de mogelijkheid om al (samen)werkend en lerend te werken aan een urgent vraagstuk. 

Masterclass nieuwe WERKvormen (2014)

Op 22 mei 2014 verzorgde ik op verzoek van ZWplus een masterclass "nieuwe Werkvormen" voor opleiders uit organisaties voor ouderenzorg, VVT en gehandicaptenzorg.
In deze masterclass hebben we verkend hoe je werken en leren kunt integreren, welke principes ten grondslag liggen aan (team)leren op de werkplek en heb ik veel voorbeelden uit mijn eigen opdrachten laten zien. Vervolgens zijn de deelnemers zelf aan de slag gegaan met een eigen vraagstuk: hoe zou ik dit al werkend en lerend kunnen aanpakken?!

Longread Lerende organisatie (2014)

In opdracht van FCB heb ik de inhoudelijke bijdrage geleverd aan de longread over lerende organisaties in de kinderopvang. De inhoud is grotendeels gebaseerd op twee trajecten uit het project Samen werken samen leren dat ik ook voor FCB uitvoer.

Werken vanuit 70:20:10

Charles Jennings brengt in zijn weblog een mooi raamwerk aan voor effectief leren. Hij gaat uit van een aantal uitgangspunten die hij ook onderbouwt:
  • Mensen leren meer buiten trainingen en lessen
  • De context waarin het leren plaatsvindt is van vitaal belang. Oefenen in een training is toch echt anders dan meteen oefenen tijdens het werk.
  • Ervaringen opdoen is cruciaal voor leren en presteren.
  • Leren van het “hoe doe ik het” is belangrijker dan leren “over de vaardigheid”.

Zo komt hij uit op zijn raamwerk. Effectief leren is gebaseerd op:

Stimuleren van informeel leren

Ik begin deze blog met een aantal cijfers uit diverse onderzoeken:                                                                        
  • minimaal 80% van wat we leren, leren we op informele wijze, dat zijn ongeplande en ongestructureerde leeractiviteiten (Cross 2007, Ruijters 2007).
  • werknemers besteden gemiddeld per jaar 540 uur aan werkzaamheden waarvan zij leren en 37 uur aan cursussen. In percentages: 6% formeel en 94% informeel leren (Borghans, Goldteyn & De Grip (2007)

Leercultuur ontwikkelen? Ga het experiment aan!!

Deze  weblog heb ik geschreven voor de website van FCB, over het project LeercultuurIn alle drie de organisaties die ik ondersteun vanuit het FCB project Leercultuur valt altijd wel de term “lerende organisatie”. Elke organisatie wil graag een lerende organisatie worden. Als we daarover doorpraten hebben managers en teamleden er allemaal mooie begrippen bij: leercultuur ontwikkelen, aandacht voor coaching en reflectie, leren op het werk, leren van elkaar, opleidingsbeleid ontwikkelen. En meteen ziet niemand door de bomen het bos nog, hoe komen we ooit zover? Waar te beginnen?

Nieuwe boodschappen in een oude tas

In de projecten leercultuur en leertraject strategisch opleidingsbeleid zie ik de laatste tijd een rode draad terug. De managers die ik spreek willen eigenlijk allemaal een training voor alle medewerkers die erop gericht is dat de medewerkers gaan werken volgens de opgestelde visie, het kwaliteitsplan, het pedagogisch beleid etc. Trainingen worden gezien als oplossing voor het feit dat medewerkers het gewenste gedrag maar niet gaan vertonen.
Abonneren op RSS - Informeelleren