LerendWerken

Projectleider Leren en opleiden binnen De Zellingen (2017)

Als projectleider Leren en opleiden verken ik voor De Zellingen hoe:

  • leren en opleiden een (vernieuwende) rol kan spelen in de omslag die De Zellingen aan het maken is;

  • het opleiden van studenten en zittende medewerkers intern anders georganiseerd kan worden, ook in samenwerking met beroepsonderwijs in de regio;

Longread Lerende organisatie (2014)

In opdracht van FCB heb ik de inhoudelijke bijdrage geleverd aan de longread over lerende organisaties in de kinderopvang. De inhoud is grotendeels gebaseerd op twee trajecten uit het project Samen werken samen leren dat ik ook voor FCB uitvoer.

Hoe herken je een excellent team?

Dit weblog schreef ik voor de FCB-website Samen werken, samen leren

BenBelle Kinderopvang werkt hard aan haar ambitie om een goed pedagogisch klimaat neer te zetten dat door professionele pedagogisch medewerkers wordt gedragen en vormgegeven. In gesprekken met het managementteam (MT) valt steeds vaker het woord: "excellente teams". We besluiten deze titel verder te verkennen.

Inspirerende meesters

J.B. Jongkind: Wintergezicht met schaatsers (1864)
 

De werkplek is de beste leerplek: (leer)opbrengsten FCB project leercultuur

Het project leercultuur dat ik als projectleider voor FCB uitvoer binnen de branches welzijn, Maatschappelijke dienstverlening en kinderopvang is inmiddels zover dat er een aantal belangrijke (leer)opbrengsten te delen zijn. In beide branches bedienen 6 HRD adviseurs 16 organisaties. In deze weblog geef ik een samenvatting van de opbrengsten.
 
Leercultuur, waar gaat het eigenlijk over?
Eigenlijk gaat het bij leercultuur steeds over de integratie van leren en werken. Dat kun je zo groot en zo klein maken als je wilt. Kern is in onze aanpak:

Werken vanuit 70:20:10

Charles Jennings brengt in zijn weblog een mooi raamwerk aan voor effectief leren. Hij gaat uit van een aantal uitgangspunten die hij ook onderbouwt:
  • Mensen leren meer buiten trainingen en lessen
  • De context waarin het leren plaatsvindt is van vitaal belang. Oefenen in een training is toch echt anders dan meteen oefenen tijdens het werk.
  • Ervaringen opdoen is cruciaal voor leren en presteren.
  • Leren van het “hoe doe ik het” is belangrijker dan leren “over de vaardigheid”.

Zo komt hij uit op zijn raamwerk. Effectief leren is gebaseerd op:

Stimuleren van informeel leren

Ik begin deze blog met een aantal cijfers uit diverse onderzoeken:                                                                        
  • minimaal 80% van wat we leren, leren we op informele wijze, dat zijn ongeplande en ongestructureerde leeractiviteiten (Cross 2007, Ruijters 2007).
  • werknemers besteden gemiddeld per jaar 540 uur aan werkzaamheden waarvan zij leren en 37 uur aan cursussen. In percentages: 6% formeel en 94% informeel leren (Borghans, Goldteyn & De Grip (2007)

Leercultuur ontwikkelen? Ga het experiment aan!!

Deze  weblog heb ik geschreven voor de website van FCB, over het project LeercultuurIn alle drie de organisaties die ik ondersteun vanuit het FCB project Leercultuur valt altijd wel de term “lerende organisatie”. Elke organisatie wil graag een lerende organisatie worden. Als we daarover doorpraten hebben managers en teamleden er allemaal mooie begrippen bij: leercultuur ontwikkelen, aandacht voor coaching en reflectie, leren op het werk, leren van elkaar, opleidingsbeleid ontwikkelen. En meteen ziet niemand door de bomen het bos nog, hoe komen we ooit zover? Waar te beginnen?
Abonneren op RSS - LerendWerken