Leercultuur ontwikkelen? Ga het experiment aan!!

Deze  weblog heb ik geschreven voor de website van FCB, over het project LeercultuurIn alle drie de organisaties die ik ondersteun vanuit het FCB project Leercultuur valt altijd wel de term “lerende organisatie”. Elke organisatie wil graag een lerende organisatie worden. Als we daarover doorpraten hebben managers en teamleden er allemaal mooie begrippen bij: leercultuur ontwikkelen, aandacht voor coaching en reflectie, leren op het werk, leren van elkaar, opleidingsbeleid ontwikkelen. En meteen ziet niemand door de bomen het bos nog, hoe komen we ooit zover? Waar te beginnen?
Ik probeer dan ruimte te creëren door een andere focus te kiezen: is er een vraagstuk dat speelt in de organisatie en dat we op een lerende manier gericht kunnen aanpakken? Deze vraag geeft onmiddellijk energie, er zijn voorbeelden te over en het is leuk om daar een andere aanpak bij te bedenken.  Inmiddels heeft elke organisatie een eigen experiment ontworpen.
Een voorbeeld:
Kinderopvang Snoopy zat met de vraag: hoe zorgen we er voor dat de pedagogisch medewerkers op de hoogte zijn en blijven van het kwaliteitsbeleid? En dat zij hun handelen daar op afstemmen? Wetende dat het kwaliteitsbeleid omschreven staat in een dikke map, dat veel pedagogisch medewerkers gericht zijn op het werken met de kinderen en niet op het lezen van (dikke) beleidsplannen. De rol van kwaliteitsbevorderaar op de groep werd uitgevonden. Zij worden degenen die in de teams het gesprek aangaan over onderwerpen uit het kwaliteitsbeleid. Er is een creatieve wervingscampagne gestart om de rol belangrijk te maken en medewerkers te bereiken die dit leuk vinden. En nu zijn er zes medewerkers met deze extra rol! Voor en met deze medewerkers is een leertraject ontworpen om hen te ondersteunen in deze rol.
De eerste bijeenkomst ontwikkelden zij ieder een eigen aanpak om hun eigen teamleden te prikkelen. Hiermee gaan zij aan de slag op hun eigen locatie. Elke 2 maanden komen zij met het management bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en te reflecteren op hun rol en aanpak.  Na een half jaar kijken we welke aanpak welk effect heeft gehad en beschrijven we deze. Iedereen is enthousiast over deze werkwijze.  Wat gaat er gebeuren:
  • Een kwaliteitsbevorderaar maakt een instructiefilmpje over de beste manier om een bedje te verschonen, uitgaande van de norm dat elk kind een eigen lakenset heeft.
  • Een ander maakt een spel met vragen en stellingen over een thema uit het beleidsplan. Dit speelt het team in een teamoverleg.
  • Aan de muur in een teamkamer hangt een kwaliteitsbevorderaar stellingen en prikkelende vragen. In een teamoverleg bespreken zij deze.
  • Aan een muur op een andere locatie hangt een kwaliteitsbevorderaar een korte uitwerking van een kwaliteitsafspraak. Daarbij de vraag: hoe kan deze het beste in de praktijk gebracht worden? Teamleden worden uitgenodigd hun ervaringen en tips naast de afspraak te hangen. De tips bespreken zij in een teamoverleg.

Alle kwaliteitsbevorderaars proberen in de samenwerking met een collega het gesprek aan te gaan over: hoe pak jij zaken aan, hoe doe ik het en wat kunnen we van elkaar’s aanpak leren?

Hoe komt het dat deze aanpak zoveel energie geeft? Het allerbelangrijkste is dat het aansluit bij echte en urgente vraagstukken uit de praktijk èn dat de deelnemers de wens hebben om dit op te lossen. Dit houdt iedereen betrokken en gemotiveerd om door te gaan.
Daarnaast helpt het dat we niet iets groots als “ leercultuur” aanpakken, maar dat we het verkleinen tot het al lerend aanpakken van één vraagstuk. Als een experiment is geslaagd, kan er weer een stap gezet worden.

Al experimenterend op weg naar de lerende organisatie!

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.