Technologie en lerend werken

Foutmelding

  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementBase::execute($args = [], $options = []) should either be compatible with PDOStatement::execute(?array $params = null): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2244 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::current() should either be compatible with Iterator::current(): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::next() should either be compatible with Iterator::next(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::key() should either be compatible with Iterator::key(): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::valid() should either be compatible with Iterator::valid(): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::rewind() should either be compatible with Iterator::rewind(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in drupal_random_bytes() (line 2268 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: rtrim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in url() (regel 2349 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in _filter_url_trim() (regel 1664 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/modules/filter/filter.module).
  • Deprecated function: strpos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in url_is_external() (regel 2393 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in url_is_external() (regel 2395 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: ltrim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in url() (regel 2311 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
Wat kunnen alle technologische ontwikkelingen beteken voor leren op het werk? Ik volgde met deze vraag in mijn achterhoofd lezingen van Geoff Stead (Mobile learning at work), David Kelly (The now and next of learning and technology) en Jane Hart (10 ways to use an Enterprise Social Netwerk).
 
Onderstaande tekst van David Kelly geeft mooi weer wat het startpunt dan kan zijn:
"IF YOU WANT TO PREDICT HOW TECHNOLOGY WILL CHANGE HOW PEOPLE LEARN...
FOLLO HOW TECHNOLOGY IS CHANGING HOW PEOPLE LIVE".
 
Voorbeelden:
  • veel mensen lezen geen handleidingen meer, maar zoeken naar video’s waarin wordt gedemonstreerd hoe een apparaat werkt
  • working out loud: via online media delen waar je mee bezig bent, wat je vraagstukken zijn, wat jij als oplossingen hebt gevonden
  • dagelijks gebruik van smartphones en tablets
Als we inzicht hebben hoe technologie een rol speelt in ons leven, dan kunnen we dit vertalen naar hoe we technologie inzetten als het gaat om leren en werken. Spannende vraag is voor mij:  wat kan ik met deze technologie wat ik eerder niet kon? Deze vraag geeft meer ruimte en mogelijkheden dan de vraag "hoe kan ik met deze technologie het bestaande verbeteren"?
 
Inspirerende voorbeelden die ik heb gezien:
Qualcomm heeft een Appstore voor en met eigen medewerkers gebouwd. Met daarin bestaande en zelf ontwikkelde apps. Met filters op functie, meest gedownload, platform (apple, android), reviews. De apps hebben alle een betekenis voor het werk. Op de achtergrond wordt ook het gebruik onderzocht en geanalyseerd: wie gebruikt welke app, hoe vaak etc. Met als doel de appstore continu te verbeteren en aan te vullen. De gebruiker staat centraal!
 
iBeacon: is een klein apparaatje met bluetooth dat je bij je draagt. De bluetooth maakt dat je makkelijk te traceren bent, zeker in grotere organisaties. Handig als je experts zoekt bijvoorbeeld. 
 
Patent wall; een integratie van de virtuele en werkelijke wereld. Ik zag een organisatie waar foto’s van alle medewerkers waren gelayerd in een muur in de hal. Als je met je smartphone langs die muur gaat zie je wie wie is met daarbij ook een omschrijving van diens expertise. Hoe handig voor nieuwe medewerkers bijvoorbeeld!
 
En wat betekent dit dan voor leren op en van het werk en het ontwerpen van leerinterventies?

Dit zijn mijn inzichten:
1. Focus op performance support: korte leerinterventies zoveel mogelijk tijdens het werk. Wat helpt jou je werk nu te doen? Bouw in je (digitale) leerinterventies altijd processen in waardoor er ruimte is voor herhaling en leren van foute antwoorden. 

2. Werknemers zijn de meest krachtige leraren. Zorg dat je mogelijkheden biedt om collega’s (binnen en buiten je organisatie) met elkaar in contact te brengen, zodat er uitwisseling en verdieping mogelijk wordt. "Wat is het vraagstuk en wie heeft hier al eens mee te maken gehad of wie wil meedenken"? Ontwerp activiteiten waarin collega's leren delen, samenwerken, en help focus te houden. Laat de controle los, maar ondersteun en stimuleer (online) uitwisseling. Een andere vorm die ik zag is om ervaren collega’s instructie te laten geven op apps. 

3. Maak leren persoonlijk, bijvoorbeeld door te werken met online persoonlijke profielen. Op die profielen kun je  zichtbaar maken wat je expertise is, maar ook ‘credits' toevoegen als iemand deelt als hij/zij iets interessants heeft gelezen, wat er geleerd is, wat vraagstukken zijn, een congres heeft bezocht etc. 

4. "Its a multi- device world": gedurende de dag gebruiken mensen andere devices. Mobiel in de ochtend, pc overdag, tablet in de avond. Houdt daar rekening mee als je platforms en content ontwikkelt.
 
5.  Zet de individuele medewerker in het centrum van je aandacht. Denk als een startup en marketeer: waarom gebruiken medewerkers materiaal, apps, een forum wel of niet? En wat betekent dat voor leren en werken?

6. Leer, werk en speel! Gebruik social gamification, quizzes, onderling aangaan van uitdagingen om het leren leuk te maken. Dat vergroot de impact van het leren.

7. Wees voorbereid op nieuwe technologie en de mogelijke gevolgen voor je organisatie. Dat betekent dat je in je werk ruimte moet maken om nieuwe ontwikkelingen te volgen en te spelen, experimenteren met nieuwe technieken. Pas dan leer je de impact kennen.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Trefwoorden: 

Weblog