Oud en Nieuw





Het zal de leeftijd wel zijn dat ik me het afgelopen jaar heb beziggehouden met de vraag wat ik nog wil in mijn werkende leven. Ik werk inmiddels 16 jaar als zelfstandig ondernemer en hoop nog zo’n 5 werkjaren voor de boeg te hebben. Wat wil ik daarin, hoe kan ik mijzelf blijven uitdagen en ook van betekenis zijn, iets toevoegen door al mijn opgedane ervaring te delen? Wil ik als adviseur blijven werken of mij toch nog een keer verbinden aan een organisatie om een klus ook echt af te maken? Corona heeft mij geholpen, ineens vielen veel activiteiten stil omdat ik met name in de zorgsector werk. En er kwam een vacature langs voor “coördinator leren en ontwikkelen” bij De Zellingen, een oude opdrachtgever die ik drie jaar geleden heb geholpen het leren en het team leren en ontwikkelen een nieuwe boost te geven. Het begon te borrelen, die klus nu afmaken, een vrij jong team mogen inspireren, een organisatie in ontwikkeling een stap verder helpen….. We zijn met elkaar in gesprek gegaan en sinds 11 mei 2020 heb ik de stap genomen, voor 20 uur in de week. Zodat ik daarnaast nog wat tijd heb voor andere klussen.
 
Het was een bijzondere start, thuiskomen maar ook opnieuw beginnen. Geen fysieke ontmoetingen maar online inwerken en kennismaken met het team leren en ontwikkelen, de collega’s van HR en de opdrachtgevers in het primair proces. En de eerste vraagstukken die zich al aandienen:
  • Hoe werk je samen met het primair proces als dit erg onder druk staat vanwege corona, de geldende protocollen en de werkdruk die dit oplevert? Hoe verleid je zorgmanagers om toch ook samen te kijken naar een lange termijn als het gaat om aannemen en begeleiden van leerlingen en stagiaires?
  • Hoe ondersteun je het leren op de werkplek in deze tijd, hoe help je om uit het werk betekenisvolle leersituaties te halen als je niet op een zorglocatie mag komen? Hoe stimuleer je onderlinge kennisdeling tussen collega’s binnen en buiten de teams?
  • Hoe kom je tot een ontwikkelingsgerichte begroting die ook leren tijdens het werk faciliteert en stimuleert?
  • Hoe verbinden we het leren van leerlingen aan het leren van het hele team, gericht op de eigen werkcontext?
  • Hoe maken we gebruik van alle online ervaring die wordt opgedaan en hoe kan dit ons straks helpen als we weer op de zorglocaties kunnen komen?
 
Het komende halfjaar zal mijn focus gericht zijn op deze vraagstukken en ik zal daar regelmatig over schrijven. Werk je als collega aan vergelijkbare vraagstukken, wellicht kunnen we ook (online) uitwisselen en vernieuwende aanpakken uitdenken en uitproberen. Leuk als je dan op deze blog reageert. Want de vragen zijn wellicht niet helemaal nieuw, deze tijd vraagt wel om andere, duurzame en effectieve aanpakken.
Trefwoorden: 

Reacties

Dag Joke, Leuk om je blog te lezen. Het dilemma van de adviseur is herkenbaar, voor mij, en voor veel adviseurs, denk ik. Wat goed dat je een concrete stap gezet hebt en het in de praktijk gaat doen. Ik wens je er veel plezier mee en interessante leerervaringen.

Beste Joke,
Jouw visie op leren spreekt me erg aan en je uitnodiging neem ik graag aan!

Een vernieuwende aanpak waar we al ruime ervaring mee hebben in de care (VG en VVT) is om het natuurlijk vermogen tot teaming 'aan' te zetten. Mensen verstaan de kunst om een lerende eenheid te vormen, in het licht van een heldere opdracht. En boeken daarmee fraaie resultaten. Dat kan kortstonding (probleem oplossen) of langdurig (praktijk opbouwen).
Dat teaming-vermogen raakt in de waan van de dag en door omstandigheden makkelijk bekneld en zet je (weer) 'aan' met periodieke teaming rond de samenwerking. Hiervoor heb ik een online teaming-kompas ontwikkeld en samen met teaming coaches in de care blended teamontwikkelpraktijken ontwikkeld.

Wat we zien is dat de periodieke teaming werkt als een motor voor ontwikkeling. Zowel professionalisering, als samenwerking, als verbetering en innovatie van zorgprocessen krijgen grond, impulsen en momentum, en we zien impact op sfeer, zelfvertrouwen, profesionalisering, energie en focus, wat zich vertaalt in andere aandacht voor cliënten, meer werkplezier en financiëel gezonde dienstverlening.

Wellicht sluit dit aan op jouw vragen! Zoals ik het zie kan deze aanpak van waarde zijn voor elk van de vragen die je stelt.

Referenties breng ik jou en/of je hele team graag mee in contact. We zijn nu een landelijk actie-onderzoek aan het voorbereiden onder de titel Teaming4Care. In juni treden we daarmee naar buiten. Gezien hoe jij je team beschrijft, kan ik me voorstellen dat het past om als praktijkonderzoekers aan te sluiten.

Wil je je oriënteren, weet je welkom aan te sluiten bij ons webinar Tijd voor Teaming van aanstaande donderdag. Dat is niet alleen voor de care, dus geeft een meer algemene introductie.

Uiteraard vertel ik je er graag meer over. Ik maak van harte een belafspraak met je! Dan kan ik je ook wat meer vertellen over het actie-onderzoek.
Ik ben bereikbaar via lieke.sluis-hoogerwerf@bc4u-teaming.nl en 06-52421115.

Zie uit naar je reactie!

Hartelijke groet, Lieke Sluis-Hoogerwerf

Dag Joke, het zijn de onderwerpen die ook in het Zorgleren Netwerk op de agenda staan dus interessant om te delen en elkaar van goede voorbeelden te voorzien. dus ik doe graag mee.

groetjes Joke

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.