Leren in een MOOC

Foutmelding

  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementBase::execute($args = [], $options = []) should either be compatible with PDOStatement::execute(?array $params = null): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2244 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::current() should either be compatible with Iterator::current(): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::next() should either be compatible with Iterator::next(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::key() should either be compatible with Iterator::key(): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::valid() should either be compatible with Iterator::valid(): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::rewind() should either be compatible with Iterator::rewind(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in drupal_random_bytes() (line 2268 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: rtrim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in url() (regel 2349 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in _filter_url_trim() (regel 1664 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/modules/filter/filter.module).
  • Deprecated function: strpos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in url_is_external() (regel 2393 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in url_is_external() (regel 2395 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: ltrim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in url() (regel 2311 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
 
 


 
Afgelopen 2 jaar heb ik actief deelgenomen aan een voor mij nieuwe vorm van leren, een Massive Open Online Course. Een MOOC is een gratis online course waar iedereen aan kan deelnemen en waar samen geleerd kan worden over allerlei onderwerpen. Deelname is gratis. Ik ben ermee gestart om te ervaren of deze vorm wellicht kan bijdragen aan leren op de werkplek. De MOOC’s die ik vanaf 2015 heb gevolgd zijn:
 
Exploring Social Learning
Future care, future professional
70-20-10
Get into digital badges
Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!
Foundations of the social age
 
Vier heel verschillende MOOC’s kwa inhoud, maar nog meer, heel verschillend kwa plezier om deel te nemen. In dit blog wil ik daarop reflecteren: wat levert het deelnemen aan een MOOC mij op en wat maakt dat ik met meer of minder enthousiasme deelneem? En wat voor mogelijkheden zie ik voor MOOC’s en leren op de werkplek?
 
Als je me vraagt wat er aan specifieke inhoud is blijven hangen dan kan ik niet zo heel veel meer terugkoppelen. Terwijl ik wel met doorgaans veel interesse artikelen en blogs las en de voorgestelde video’s heb bekeken. Er is vast van alles blijven hangen, maar reproduceren kan ik het zo niet. Zelf van de MOOC over een voor mij nieuw onderwerp, digital badges, is niet veel inhoud blijven hangen. Maar van de aangedragen voorbeelden heb ik wel inspiratie gekregen waardoor ik bijvoorbeeld met een opdrachtgever de mogelijkheid van werken met digital badges aan het verkennen ben.
 
Deelname mij wel veel opgeleverd: ik genoot tijdens de MOOC’s van de discussies die ontstonden n.a.v. de aangedragen inhoud, de ervaringen die werden gedeeld, de nieuwe inzichten die ontstonden, de vragen die gesteld werden etc. Die sociale component maakte het voor mij interessant om steeds terug te keren en door te gaan met de MOOC. En zelf ook eigen ervaringen en inzichten te delen of door te vragen bij anderen. Mijn netwerk is verrijkt: een aantal deelnemers ben ik verder gaan volgen op Twitter of via mijn Netvibes blogreader. Een aantal deelnemers heb ik ook f2f ontmoet om eens door te praten over wat we deelden in de MOOC of hoe we een vervolg aan de MOOC zouden kunnen geven.
Deelname aan een MOOC is voor mij dan ook een belangrijke vorm van juist sociaal leren, een manier die mij erg aanspreekt en waar ik al meer over geblogd heb. “Social learning is about people connecting with each other (in any way whether in person, through social media or technology – the manner is irrelevant) so that can connect ideas, information and insights”.
 
Leren in een MOOC gaat voor mij niet om leren van nieuwe inhoud, maar het biedt een plek om samen met andere deelnemers betekenis geven aan aangedragen inhoud en deze door te ontwikkelen. Harold Jarche noemt dat sensemaking.
 
 Dat dit gezamenlijk betekenisgeven niet vanzelf gaat heb ik ook ervaren; de rol van de facilitators in een MOOC is daarbij essentieel. Zij zijn degenen die de toon zetten door vanaf de start open vragen stellen, door te vragen naar ervaringen en praktische voorbeelden en soms ook discussies samen te vatten, bijvoorbeeld in een prikkelende email. In de laatste MOOC die ik volgde ontbrak deze facilitering. Naarmate de MOOC-tijd vorderde zag ik dat er minder interessante discussies ontstonden, deelnemers plaatsten een mening en dat was het dan. Er werd gestapeld ipv samen betekenis gegeven. Mijn enthousiasme verdween en ik heb de MOOC niet afgemaakt. Ondanks dat ik het thema zo boeiend vond.
Dat brengt mij op een 2e belangrijk punt: in het ontwerp van een MOOC is het belangrijk om bij geplaatste inhoud vragen die stellen die een beroep doen op het toevoegen van eigen kennis en ervaringen. Op het betekenis geven van die inhoud. Ook dat ontbrak in de laatste MOOC. Voor je het weet gaat ieder eigen stokpaardjes berijden en is er geen uitwisseling.
 
Ik ben enthousiast over deze vorm van samen leren en ik zie veel mogelijkheden om dit op de werkplek toe te passen: rond belangrijke thema’s de aanwezige kennis en ervaringen  bundelen en vervolgens online onderzoeken hoe je daar samen verder op kunt doorbouwen. Online kun je natuurlijk koppelen aan f2f-bijeenkomsten. Ik zie ook mogelijkheden om studenten vanuit beroepsopleidingen te betrekken. Samen leren en werken kan dan mooi vorm krijgen.
En interessant, wordt het dan een echt open MOOC waardoor je ook mensen van buiten je organisatie kunt laten meedenken of eerder een Small Private Online Course (SPOC) voor alleen eigen medewerkers? Wie heeft al ervaringen met MOOC’s en leren op een werkplek? Leuk als je je ervaringen wilt delen!
 
 
 
 
 
 
 
 

Reacties

Ha Joke, ik ben wel benieuwd of het platform ook nog uitmaakte? En de manier waarop je zelf tijd inplant? Ik bedenk vantevoren of ik er echt in wil duiken en boek dan ook tijd in mijn agenda. Ik herken het vluchtige dat het lastig is precies aan te geven wat je geleerd hebt. Bloggen helpt daar wel bij, zo heb ik een blog over chatbots geschreven nav deze mooc. Ook bij onze eigen MOOC leer ik het meest van alle reacties nog eens doorlezen en daar de rode lijn uithalen.

Ha Joitske,
het platform maakte voor mij niet zoveel uit, alle MOOC's waren kwa techniek laagdrempelig. Wat inderdaad wel een punt is, is tijds inplannen voor het volgen van een MOOC en de discipline om dit vol te houden. Bloggen of vloggen vind ik ook een mooie vorm om voor jezelf te reflecteren wat voor jou de rode lijn is. Door die blogs weer te delen geef je het samenleren weer een verdieping. Misschien zou deze verwerking een onderdeel van het volgen van een MOOC kunnen worden naast het reageren op discussielijnen?
Groet, Joke 

Hoi Joke, zo eens met je conclusie dat de mate en intensiteit waarmee je leert in een mooc, valt of staat met de manier waarop de mooc wordt gemodereerd. Ik heb aan één MOOC die jij noemt meegedaan en laten we het maar hardop zeggen: de manier waarop Joitske en Sibrenne het modereerden is top! Zij vragen door, zij vatten discussies samen, ze nemen je mee zonder 'voorgangers' te zijn. Modereren van een mooc is een vak. Net als modereren van een sociaal intranet. Ik denk dat voor het leren binnen organisaties er veel kansen liggen als er maar vooraf nagedacht wordt vanuit welke visie je het gaat modereren. En ik zie mogelijkheden om company-moocs te integreren in sociale intranetten en zo het leer-virus te verspreiden ook buiten concrete leeronderwerpen om.

Mooie blog Joke. Goed om je ervaringen zo eens onder de loep te nemen. Wat mij wel triggert in je blog is dat je aangeeft dat het je vooral veel oplevert op sociaal vlak: nieuwe contacten, verbinding. Je had interessante discussies en het was goed om ervaringen van anderen te lezen. Maar inhoudelijk is er niet veel blijven hangen. Dat herken ik eerlijk gezegd wel van MOOCS met een onderwerp waar ik in mijn werk weinig mee doe. Als we nu een MOOC sterk willen plaatsen in de context van werkplekleren, hoe belangrijk zou de rol van 'inhoud' dan zijn denk je? Wat kan helpen om de inhoud wel echt tot je te nemen? Kan dat ook in zo'n MOOC of zouden we daar toch andere verwerkingsvormen, wellicht in een fysieke setting, voor nodig hebben? Of zouden we dan moeten starten met een bijna lege MOOC die je als deelnemersgroep gaat vullen? Met ervaringen en voorbeelden? Wat denk jij?

Hoi Joke, herken de diversiteit in ervaringen met MOOC’s. Voor mij was de eerste de beste. Ik schreef er over (http://www.coratio.nl/stamtafel/december-16th-2014 ). De hele MOOC draaide om toepassen van het geleerde. Je werkte in teams. Digitaal teams vormen is op zich een ervaring. Op de digitale werkplek (Lab) werkte je met elkaar aan je werkdocument. Er was een eindtijd om per blok de opdrachten in te leveren. Je publiceerde je tussenresultaten, zodat de teams van elkaar konden zien hoe de aanpak was en je gaf feedback op de publicaties. Uiteraard was er per blok inhoud van een professor en publicaties die je kon doornemen. Deelnemers brachten ook relevante input in. Ruim duizend deelnemers all around the world. Wat een feestje. De leider van dit experiment Peer Ederer en companen maakten deze publicatie: http://www.lllightineurope.com/fileadmin/lllightineurope/download/LLLigh...
Aan andere MOOC’s beleef ik ook plezier, omdat je er veel inhoud van diverse actoren vindt en soms nieuwe invalshoeken vanuit input deelnemers. Soms is neveneffect het vergroten van je eigen netwerk. Het modereren, zoals Marjan opmerkt is daarbij belangrijk.
Wat niet werkt is een MOOC gebruiken voor het tonen van al je eigen publicaties en filmpjes. Dat is marketing in plaats van het bieden van gezamenlijke leerervaringen. Bij zo’n MOOC ben ik afgehaakt. Het in teams toepassen van het geleerde door een opdracht uit te werken en toe te werken naar een eindresultaat is m.i. de uitdaging voor MOOC’s, zowel voor de ontwerpers van leertrajecten als die van de platforms daarvoor.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Weblog