In een aantal organisaties voor ouderenzorg en gehandicaptenzorg werk ik mee aan de opzet van een andere manier van leren en opleiden. Gebaseerd op leerprincipes als:
En de praktijkopleiders? Ik zie hen praktijkopdrachten van leerlingen lezen, beoordelen en individuele begeleidingsgesprekken voeren. Opleiden buiten de praktijk. Past dat nog wel? Is dit het einde van de praktijkopleider? We experimenteren met nieuwe rollen.
Als mentor. Eén praktijkopleider is samen met een docent van het ROC mentor van een lesgroep. De mentoren begeleiden samen reflectiebijeenkomsten waarin stage-ervaringen meteen gekoppeld worden aan theorie. En zij bereiden praktijk- en examenopdrachten voor en bespreken deze na met de lesgroep.
Als leercoach in teams. De leercoach is regelmatig op afdelingen en ondersteunt het leren op de werkplek: hoe maak je van overdrachten leersituaties, hoe geef je elkaar tijdens het werk feedback, hoe houd je protocollen levend en up to date, hoe deel je slim kennis en ervaringen, wat zijn betekenisvolle leersituaties in ons werk, hoe maak je gebruik van alle talenten in het team. Het leren heeft betrekking op zowel de leerlingen als het hele team.
Dat vraagt nieuwe vaardigheden en een nieuwe manier van omgaan met je vak. En we merken dat dit niet vanzelf gaat. De wereld van leren en opleiden verandert, doet de praktijkopleider ook mee?!
(Dit blog is verschenen in het tijdschrift Onderwijs en Gezondheidszorg, maart 2015, jaargang 39, pagina 6)
Reactie toevoegen