Op 17 november was ik bij de presentatie van het 2
e advies van de Commissie Innovatie Zorgberoepen en Opleidingen: “Anders kijken, anders leren, anders doen; grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het digitale tijdperk”. Ik sta stil bij de vraag die bij mij naar boven kwam: wat betekent het voor de beroepsopleidingen in zorg en welzijn als de grens tussen de beroepen in het veld vervaagt en de rol van technologie steeds groter wordt?
Een beroep is een samenhangend geheel van arbeids
taken, die voor de uitvoering bepaalde vakkennis en -kunde vereisen, dat losstaand van de individuele beroepsbeoefenaar kan voortbestaan en voor de maatschappij herkenbaar is.
Maar wat als de zorg steeds complexer wordt, kennis snel veroudert, verandert en er veel informatie te vinden is op het internet? Na lancering van
www.thuisarts.nl in 2012 is er een maandelijkse afname van 675.000 huisartsconsulten te zien. Er zijn ook al slimme computers die bloedprikken, onderzoeken en de diagnose stellen.
Daarnaast leidt het denken in beroepen tot taakafsplitsingen: wie doet welk deel van de zorg? Terwijl de cliënt als geheel mens en in zijn eigen context gezien wil worden. Je ziet in de praktijk al grenzen vervagen tussen beroepstaken uit welzijn, zorg, sport, techniek en horeca.
Het gaat naar de toekomst toe veel meer om de persoonlijke bekwaamheid; hoe pas jij je kennisbasis toe in de praktijk, hoe anticipeer je op nieuwe vragen, nieuwe complexiteit en nieuwe technieken. Hoe werk jij samen met de cliënt en zijn omgeving. Wat kun jij bieden en waar zoek je samenwerking met collega’s met aanvullende bekwaamheden? Het werkende leven wordt een permanent jobcraften, over de huidige beroepsgrenzen heen.
Als dit de (nabije) toekomst is, wat betekent dit voor de afzonderlijke kwalificatiedossiers?
Moeten we niet toe naar brede kwalificatiedossiers, gericht op functioneren, versterken van veerkracht en eigen regie? En gaan we bekwaamheden leren vanuit hoe de praktijk er uitziet en wat de cliënt van ons vraagt?
Dit blog is verschenen als column in Onderwijs & Gezondheidszorg, januari 2017, nummer 1, jaargang 41
Reacties
Beginnen bij Wet BIG?
Kwalificatiedossiers in het mbo zijn, als het goed is, afgeleid van de (verwachte) beroepspraktijk. Als in die beroepspraktijk beroepen gereglementeerd zijn, dan lijkt me dat je oproep pas echt goed effect kan sorteren als ook, en eerst, de Wet BIG wordt geactualiseerd. D.w.z. meer ruimte geeft voor de door jou geschetste ontwikkelingen. Ook voor wat betreft bekwaamheid van hbo- en wo-opgeleide professionals.
Ben benieuwd hoe jij dit ziet.
Reactie toevoegen