Conversation is the single greatest tool in your organisation (William O Brien) Wat ik meeneem van de #LT2017

Dit jaar bezocht ik weer de Learning Technologies Conference 2017 in Londen. In dit blog reflecteer ik op wat ik gezien en gehoord heb. Wat er dit jaar voor mij uitsprong was de focus in veel sessies op vertrouwen en verbinding als belangrijke voorwaarden om te leren en te werken met technologie. Gebruik van technologie is geen issue meer, wel de gebruikers…..
Het begon al met de inleiding van Thimon de Jong, “Future change”. Hij benoemt de “trust transition” als een belangrijke trend. Hij ziet een verschuiving van vertrouwen op formele en institutionele organisaties naar vertrouwen op informele en persoonlijke contacten. Ik herken dat, als ik een restaurant zoek kijk ik ook naar de persoonlijke beoordelingen op een site als iens.nl. En zie ook de huidige verkiezingscampagnes waarin internettrollen een belangrijke rol spelen: veel zogenaamde volgers inzetten kan zomaar leiden tot veel druk op tegenstanders.
 
Julian Stodd ging in zijn sessie door op het belang van vertrouwen en verbinding. Hij heeft het “landschap van vertrouwen” ontworpen. In dit landschap gaan vertrouwen en verbinding nauw samen: als je de organisatie waar je voor werkt en/of de mensen met wie je werkt niet vertrouwt, waarom zou je er dan voor werken en je kennis ermee delen? Hij pleit voor stevige sociale verbindingen en gedeelde waarden als basis voor innoveren, leren en werken. Investeren in onderlinge relaties, vertrouwen en sociaal leiderschap is een noodzakelijke vaardigheid om je te blijven ontwikkelen. Juist in tijden waarin verandering een constante factor is, is het van belang om te investeren in sociale netwerken. En ook Julian Stodd ziet dat mensen sociale technologie als Facebook, WhatsApp, Twitter etc. meer vertrouwen dan formele technologie. Voor mij als ontwerper iets om nog meer rekening mee te houden in mijn ontwerpen! En voor wie geinteresseerd is: Julian start een MOOC over leren en werken in “the social age”.
 
Met dit in mijn achterhoofd volgde ik de sessie van Sarah Mason: “why won’t people share nicely? Een vraagstuk waar ik al langer mijn hoofd over buig…. En ik ben blijkbaar niet de enige merk ik in deze sessie.
Sarah maakt een interessant onderscheid als het gaat om kennisdelen. Kennis als informatie is makkelijker te delen, denk aan de talloze wiki’s die er op internet te vinden zijn. Experts delen hier hun informatie en dit wordt vaak weer gecontroleerd door collega’s. Kennis als persoonlijke bekwaamheid, dat wat je doet met de informatie, is eigenlijk alleen te delen door de dialoog aan te gaan in bijvoorbeeld online communities. Dit zal pas gebeuren, als ik de sessie van Stodd erbij betrek, als deelnemers vertrouwen in elkaar hebben en willen (of mogen!) investeren in de community. Participatie en kennisdelen vraagt vrijheid en vertrouwen.
Hoe kun je dat stimuleren? Ook hier zie ik een belangrijke rol van de leer- en opleidingsprofessionals. Wij zullen voorbeeldgedrag moeten vertonen en onze lessen delen met elkaar en met professionals in organisaties. Daarnaast gaf Sarah nog een aantal tips om kennisdelen te stimuleren:




De vraag die deze sessie nog bij mij opriep is: zijn er al organisaties waarin medewerkers al veel binnen en buiten de organisatie hun kennis delen in online communities en wat is de impact van deze manier van leren op het werk?
 
Een mooi voorbeeld van het belang van verbinding gaf Alexandra Bode in haar sessie over een grote cultuurverandering bij de Londense Underground: “culture change through technology”. Ook haar verhaal ging niet zozeer over het gebruik van technologische hulpmiddelen (al versnelde de inzet van diverse games en tools het hele veranderingstraject) maar over het belang van de emotionele verbinding van medewerkers aan de beoogde verandering. Haar boodschap: betrek iedereen op alle niveaus uit de organisatie. We moeten van iedereen de hoofden en harten zien te winnen!
 
Dag 2 begon met een superleuke keynote van Deborah Frances-White over hoe storytelling een belangrijke bijdrage kan leveren aan het leren van mensen. Verhalen zorgen voor verbinding! Haar punt: houdt geen saaie lezingen met opsommingen van feitjes, maar creëer een verhaal waar de luisteraar nieuwsgierig naar wordt, waar hij zich aan kan verbinden en waaruit hij een eigen conclusie uit kan trekken. “A slide has never change the world…”.  Zorg dat je verhaal een verandering in zich heeft: kies je voor een verandering met behulp van een superheld of voor een make-over als vorm van verandering? Voor mij een interessant gezichtspunt: zorg voor een goed verhaal en vertrouw daarna op het vermogen van je luisteraars om zelf conclusies te trekken en te leren.
 
Alle voorgaande inzichten kwamen voor mij daarna samen in de sessies met Harold Jarche en John Stepper. Twee vakgenoten die ik al een poos volg en zeer waardeer.
Wat Jarche schetst is dat het werk zich ontwikkelt van routinematig- naar meer uniek en niet-gestandaardiseerd werk. Dit laatste is zeer contextgebonden en vraagt veel impliciete persoonlijke kennis. Dat ontwikkel je door observeren, dialoog en sociale relaties. Ook hier wordt weer een belangrijke rol gegeven aan sterke sociale netwerken die samenwerken aan een gedeeld doel en waarin de leden met elkaar kennisdelen. Sociale netwerken waarin ook vrijheid en ruimte is om samen te experimenteren en te leren. En hoe kom je nu aan sociale netwerken? Daar gaat John Stepper op in met zijn Working Out Loud circles. Hij laat zien hoe je in kleine stapjes rond jouw focus een eigen netwerk kunt opbouwen.
Jarche eindigt met een voor mij nieuwe sheet waarin veel van zijn voorgaande ideeën zijn verwerkt: trigger – activity – outcome.


 
 En wat betekent dit nou voor mij en mijn vak?
  • In hoeverre is leren samenwerken en kennisdelen onderdeel van onderwijs en trainingsprogramma’s? Ook met professionals buiten een organisatie?
  • Moedig je aan dat medewerkers van elkaar taken overnemen, zelfs over organisatiegrenzen heen? Bijvoorbeeld een communicatiemedewerker die een collega uit een andere organisatie vraagt een organisatieflyer in het Spaans te vertalen en die in ruil daarvoor een berekening maakt voor een opdracht van die collega….
  • Leren we (aanstaande) professionals om meer informeel en met elkaar op het werk te leren?
  • Hoe kunnen we elkaar meer verhalen vertellen over ons werk en waar we mee bezig zijn?
 
 
 
 
 
 
 
 
Trefwoorden: 

Reacties

Ha Joke, mooi dat jij trust er uit haalt als centraal thema. Ik vond het lastig er een rode draad uit te halen. Zo lijken de sessies toch best veel rode draden te hebben. Wbt trust vind ik nog steeds het concept imported trust online interessant, dat betekent dat je met goede ervaringen online, in een community deze meeneemt naar een nieuwe community. Dus door de jaren heen ontwikkelen mensen dan meer vertrouwen om online te delen. Tenzij je natuurlijk negatieve ervaringen hebt...

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.