Charles Jennings brengt in zijn weblog een mooi raamwerk aan voor effectief leren. Hij gaat uit van een aantal uitgangspunten die hij ook onderbouwt:
- Mensen leren meer buiten trainingen en lessen
- De context waarin het leren plaatsvindt is van vitaal belang. Oefenen in een training is toch echt anders dan meteen oefenen tijdens het werk.
- Ervaringen opdoen is cruciaal voor leren en presteren.
- Leren van het “hoe doe ik het” is belangrijker dan leren “over de vaardigheid”.
Zo komt hij uit op zijn raamwerk. Effectief leren is gebaseerd op:
- 70% leren tijdens het werk
- 20% leren van mensen rond het werk, vooral van de leiders
- 10% leren tijdens trainingen en lezen
Wat betekent dit voor de rol van HRD-ers?
- Ontwerp “workscapes”, leer-werkomgevingen: heb aandacht voor reflectie op het werk, stel mensen regelmatig voor nieuwe taken, laat mensen met een leervraag op andere afdelingen kijken / meewerken, stel kleine teams samen waarin naast het presteren ook geleerd mag worden van de opgedane ervaringen.
- Ondersteun medewerkers en managers bij het samen uitvoering geven aan hun leer-werkomgeving.
- Biedt diverse wegen aan om informatie te verzamelen en nieuwe kennis te creëren: training, blended leeromgeving, virtuele oefenplekken, (digitale)communties binnen en buiten de organisatie, werkplekondersteuning.
- Richt je op “slimmer werken” tijdens het dagelijks werk en de resultaten die opgeleverd moeten worden.
De activiteiten van een HRD-er verdeelt Jennings in 3 categoriën:
- ondersteunen van het leren tijdens het werk
- medewerkers helpen hun leervaardigheden te vergroten
- toewerken naar een organisatiebrede leercultuur
Niet echt een nieuw inzicht, maar het geeft mij wel een praktisch handvat. Het helpt mij om in de juiste proporties aandacht te geven aan het leren tijdens het werk maar ook trainingen waar nodig in te zetten. Daarnaast maakt het model voor mij duidelijk hoe belangrijk de rol van collega's en de leidinggevende is. Zie ook mijn blog over de werkbegeleider.
Reactie toevoegen