Werken in hoogcomplexe zorg: een beloning in plaats van verplicht nummer!

In het eerste advies van de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen wordt een model van de toekomstige Nederlandse gezondheidszorg met vier zorggebieden geïntroduceerd: voorzorg, gemeenschapszorg, (Laag) complexe zorg en hoogcomplexe zorg. Natuurlijk valt over zo’n indeling van alles te zeggen, maar daar gaat mijn punt niet over.  Dat gaat over het opleiden van beginnende beroepsbeoefenaren.
Onder hoogcomplexe zorg valt onder andere de zorg in verpleeghuizen en zorg voor mensen met ernstig meervoudige en/of psychische beperkingen. Dit vraagt veel vakmanschap en interprofessioneel samenwerken. Wat mij nu opvalt is dat dit de plekken zijn waar studenten hun eerste stages lopen. Vanuit de gedachte: “daar leren ze basiszorg” en “anders krijgen we de studenten helemaal niet in de ouderenzorg”. En dat terwijl we zeggen dat dit werkplekken zijn voor juist de ervaren professionals. Kun je de basisbeginselen van een beroep leren in een dergelijke hoogcomplexe context? Wat vraagt dit van studenten en begeleiders? Schrik je studenten niet af als je hen meteen met dergelijke hoogcomplexe zorg in aanraking laat komen? Raken we daardoor niet de hoognodige mensen voor deze intramurale zorg kwijt? Wordt het geen tijd om als werkveld en onderwijs het werken en leren voor zorg en welzijn opnieuw te bekijken? En zorgdragen voor een opbouw in complexiteit; denk aan studenten veel meer in de wijk te laten leren. Steeds meer mensen die thuis wonen hebben zorg en aandacht nodig die ook door MBO opgeleide professionals gegeven kan worden en waar ook mbo-studenten van verschillende opleidingsniveaus in mee kunnen doen. Ook zij moeten leren om zelfstandig een route door de wijk te doen en met behulp van technologie kan ook op afstand begeleid worden als dat nodig is. Laten we zorgdragen voor het leren en beginnen bij het begin! Werken en in leren in hoogcomplexe zorg vraagt echt al wat ervaring en opleiding en zou een beloning moeten zijn in plaats van een verplicht nummer!
 
<Dit blog is verschenen in Onderwijs en gezondheidszorg, juni 2017, jaargang 41>
 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.