Hoe faciliteer je een tweetchat

Vanaf eind februari 2015 faciliteer ik samen met Sibrenne Wagenaar elke 2 weken een chat over DoenDenkenDelen via twitter, de #DDDchat. Voor ons een experiment om het gesprek over dit vrij nieuwe concept te voeren via dit medium.

We kiezen voor een tweetchat omdat we denken dat je daarmee een groter bereik hebt dan via een videocall-omgeving of via een f2f bijeenkomst. Juist omdat je een open platform biedt is het verrassend wie meedoen en wie soms halverwege aanhaken. Meedoen is  laagdrempelig, omdat je vanuit je luie stoel zo kunt meetwitteren over het topic.

Kennisdelen en communiceren met veel mensen via een twitterchat vraagt ook wat. Na twee chats is onze ervaring dat het inspireert om met veel mensen via twitter een thema te verkennen maar dat het ook overweldigend is. Tweets buitelen over elkaar heen, soms in een razendsnel tempo.. Niet altijd is duidelijk wie waarop reageert en als veel mensen meedoen vliegen de tweets door je tijdlijn. Zowel faciliteren als meedoen vraagt oefening.

Kennisdelen via tweetchats vraagt naar ons idee dan ook echt iets van de facilitators. In deze blog wil ik delen wat onze ervaringen zijn en welke ideeën we hebben om beter te worden in het faciliteren van tweetchats.
 

Wat hebben wij gedaan en geleerd?

Bereid de tweetchat goed voor; wij zorgen dat we vooraf duidelijk hebben welke vragen we aan de orde willen stellen. Via onze site vragen we as deelnemers om alvast hun vraagstukken rond het thema te delen. Deze brengen wij dan in tijdens de chat.

Het is erg fijn om een tweetchat met in elk geval twee mensen te faciliteren. En daarbij een rolverdeling af te spreken. Eén facilitator richt zich op het inbrengen van de chatvragen en het samenvatten van antwoorden, de andere facilitator kan reageren op tweets, doorvragen en tweeps met vergelijkbare vragen aan elkaar koppelen. Deze ondersteunende rol is stimulerend en verdiept de chat echt. Vooral het doorvragen en vragen om verduidelijking is belangrijk.

Het is voor ons bij aanvang vaak onduidelijk wie deelnemers zijn aan de tweetchat. We willen een volgende keer starten met een ijsbreker: bijvoorbeeld iedere aanwezige een foto laten maken van je uitzicht en je zo even voor te stellen. Daarnaast kan de ondersteunende facilitator iedereen die zich mengt in de discussie ook even welkom heten. Vooral voor nieuwe deelnemers kan dat prettig zijn, “je bent gezien”.

Retweet reacties en vragen van deelnemers die je erg interessant vindt. In de veelheid van reacties kunnen zij verloren gaan en zo haal je deze weer naar boven in de tijdlijn.

Een tijdsplanning werkt en bewaak die ook! De ijsbreker kan 5 minuten duren en dan kan het inhoudelijk deel beginnen. Wij zorgen steeds voor zo’n 4 à 5 vragen en voor elke vraag rekenen we 10 minuten. Wij eindigen de laatste 5 minuten met de vraag of iedereen de opbrengsten van de tweetchat wil delen. Dat leverde tot nu toe mooie inzichten op.

Wij maken een samenvatting van de tweetchat en publiceren deze in Storify.  In de Storify zetten we de vragen, antwoorden en reacties helder onder elkaar. Er ontstaat zo een logisch verhaal. Voor zowel de deelnemers aan de chat als geïnteresseerde niet-deelnemers blijkt dit uitnodigender om te lezen dan om alle tweets terug te halen. De storify roept ook nieuwe reacties en vragen op.

Tweet een link naar de Storify zodat je daar ook nieuwe geïnteresseerden mee kunt trekken naar volgende tweetchats.

Reflecteer als facilitators op de inhoud van de chat en publiceer deze. Wij gebruiken de Storify om te onderzoeken wat rode lijnen waren en reflecteren daar vervolgens samen op. Dit helpt ons echt om de diepte rond het concept DoenDenkenDelen in te gaan. Wij tweeten ook weer een link naar onze reflectie, dat heeft ons opgeleverd dat we nu contact hebben met en gevolgd worden door mn een groep professionals uit de VS die ook dit concept aan het verkennen en uitwerken zijn.

Een tweetchat lijkt vooral te werken als je een concept wil verkennen met een grote groep mensen. Wij merken dat we vooral vragen en inzichten naar boven halen. Het is  ook interessant als je  zoek bent naar professionals buiten je netwerk die iets te zeggen hebben over het concept.

Technisch: werk in een tool als Tweetchat of Twubs, daarin wordt de #DDDchat automatisch in elke tweet opgenomen wat veel extra typen scheelt. Ook heb je dan de mogelijkheid om een aparte tijdlijn te hebben van de tweetchat.

Meer algemeen: onze  twittervolgers krijgen een uur lang een  twitterexplosie in hun tijdlijn. Zeker als zij ook andere deelnemers volgen. Het kan aardig zijn om voorafgaand aan de tweetchat hen te attenderen op dit gegeven.


Tot zover onze opbrengsten tot nu toe. We zijn benieuwd naar tips van anderen die tweetchats faciliteren of van deelnemers die nog ideeen hebben om de chats te verbeteren. 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.