70-20-10

Foutmelding

  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementBase::execute($args = [], $options = []) should either be compatible with PDOStatement::execute(?array $params = null): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2244 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::current() should either be compatible with Iterator::current(): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::next() should either be compatible with Iterator::next(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::key() should either be compatible with Iterator::key(): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::valid() should either be compatible with Iterator::valid(): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: Return type of DatabaseStatementEmpty::rewind() should either be compatible with Iterator::rewind(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in require_once() (line 2346 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/database/database.inc).
  • Deprecated function: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in drupal_random_bytes() (line 2268 of /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: rtrim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in url() (regel 2349 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in _filter_url_trim() (regel 1664 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/modules/filter/filter.module).
  • Deprecated function: strpos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in url_is_external() (regel 2393 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in url_is_external() (regel 2395 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).
  • Deprecated function: ltrim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in url() (regel 2311 van /domains/lereninbedrijf.nl/DEFAULT/includes/common.inc).

De laatste tijd krijg ik veel vragen van opleiders uit de zorgsector over het toepassen van het 70-20-10 model (Charles Jennings) in hun organisatie. Voor wie het niet kent, 70-20-10 drukt de ratio tussen de verschillende manieren van leren uit:
  • 70% = leren door (samen) te werken
  • 20% = leren via coaching, reflectie en feedback, (online) netwerken
  • 10% = leren via formele trainingen en cursussen
 
Zie de percentages als een richtlijn die zichtbaar maakt hoe leren in organisaties in een bepaalde verhouding plaatsvindt. Veel collega-opleiders gebruiken dit model als onderbouwing om het leren op de werkplek aandacht te geven in plaats van het organiseren van trainingen, die vaak ook nog eens weinig rendement opleveren. Je leert het meeste in en door het werk.
Wat is dan bijzonder als je kijkt naar het beroepsonderwijs, mbo en hbo? Er is sprake van een omgekeerde ratio, met het hoogste percentage voor de formele opleiding, in de school. Ik weet het, er zijn kwalificatie- en opleidingsdossiers, het mbo heeft ook te maken met de wettelijke urennorm, voor de BOL 2x zoveel uren op school als in de praktijk! Maar kunnen we het toch niet zo organiseren dat studenten het grootste deel van hun beroepsopleiding echt werkend in de praktijk doorbrengen? En dat we het leren daaromheen organiseren? En dat we stoppen met het onderscheid tussen BOL en BBL?
Recent onderzoek door ECBO naar het leerlingperspectief van leren werken en werkend leren (TechniekFabriek) wijst uit dat studenten heel tevreden zijn over de verwevenheid van werken/werkend leren. Zij snappen de theorie beter als deze meteen gelinkt is aan het werk. En zij leren vooral van het zelf taken uitvoeren in de echte praktijk, met controle door een ervaren collega tijdens en achteraf. Voor de zorgsector zal dit niet anders zijn. Je kunt ook nog eens veel sneller anticiperen op ontwikkelingen in de sector. Het vraagt wat van werkplek en onderwijs, maar het is de moeite waard!

Heb je ervaring met MBO / HBO en werkend en lerend opleiden op de werkplek? Leuk als je je ervaring hier wilt delen.

 <Deze column schreef ik voor Onderwijs en Gezondheidszorg, juni 2016, jaargang 40>
 

Reacties

Heel herkenbaar!

Helemaal mee eens dat in het MBO studenten praktijkgeorienteerd zijn. Toch merk ik als onderwijsontwikkelaar dat het combineren/integreren van theorie en praktijk minder eenvoudig is dan op het eerste gezicht. Zo wilden wij als ROC Midden-Nederland graag lintstages en geen blokstages. Bij lintstages loopt een student 2 of 3 dagen in de week stage en gaat hij ook naar school. Theorie kan zo prachtig toegepast worden in de praktijk. Het werkveld dacht hier anders over. Zij willen liever studenten die gedurende een korte tijdsspan een volledige werkweek bij hun werkervaring komen opdoen. Dat is veel gemakkelijker inroosteren. Maar dat is niet het enige. Ik heb het niet onderzocht maar heb de sterke indruk dat studenten door alle nieuwe indrukken in de werkwijze van de organisatie worden gezogen. Studenten focussen op hoe er op hun stageplek wordt gewerkt. Ze moeten alle zeilen bijzetten om in te voegen en de theorie lijkt dan verder weg dan wij docenten en praktijkopleiders hopen en denken.

In een tijd van veranderende organisaties is het 70 20 10 principe zeer goed van toepassing. Onderwijs in uren kan zowel op school als in de praktijk ..de organisatie daarvan vraagt nog wat aandacht.Er is veel deskundigheid op de directe werkvloer in te zetten als "onderwijs" en " jonge" blikken geven ook prikkels aan de bestaande werkwijze.Deze uitwisseling is dus dubbelop leren. In een pilot Leerhuis van 8 stagiaires binnen een woonlocatie was het leren van en met elkaar een duidelijk positief resultaat. Ik denk dat het nog wat tijd kost om de koppeling tussen Mbo /Hbo en praktijk organisaties te maken omdat er zoveel regelgeving is.De docent niet op school maar coachend in de praktijk is wenselijk daarbij .Ik zie wel beweging ontstaan.Een beetje lef is nodig om te experimenteren en gelukkig zijn daar dus al veel voorbeelden van.

Dank voor jullie reacties! Kunnen we onze ideeen en ervaringen niet bundelen om zo samen de grenzen wat te verkennen en op te rekken?! Op naar een experiment?

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Weblog