Zelfgeorganiseerd leren, hoe doe je dat als professional? 2


Dit is mijn 2e blog uit de serie over zelfgeorganiseerd leren als professional. In deze serie wil ik mijn eigen leerproces gebruiken om te onderzoeken hoe je als professional in alle hectiek en waan van de dag kunt leren van en tijdens je dagelijks werk. Hoe organiseer je dat voor jezelf? Wat zijn bevorderende factoren en wat zijn hobbels die je moet nemen om al werkend te leren en mijzelf te ontwikkelen? Wat vraagt het van de professional en van de organisatie waar hij/zij werkt?
Dit weblog gaat over: hoe organiseer ik mijn eigen leren.
 
Tijdens de leergang Leren en Opleiden met social media werd mij als deelnemer gevraagd een tekening te maken van hoe ik mijn eigen leren organiseer. Daar is deze tekening uit gekomen:

 
 
Bij het maken van en reflecteren op deze tekening merkte ik dat het helpt om zicht te krijgen op hoe ik als professional mijn leren stuur. Hoe beter ik weet wat ik doe en waarom, hoe beter ik keuzes kan maken. Bijvoorbeeld ga ik nu nog meer zoeken of wordt het nu tijd om weer te focussen en te reflecteren? Dit is ook handig als het gaat over tijdsindeling: als ik maar beperkte tijd heb, op welke activiteit ga ik dan de focus leggen?
 
Wat leerde ik nog meer?
Aan het model van Harold Jarche (zie ook mijn eerste blog) heb ik een paar elementen toegevoegd:
1. Het leren begint voor mij met het hebben van een focus. Wat wil ik leren, wat is mijn leerthema? Met mijn focus in het achterhoofd ga ik breed zoeken om weer te focussen in de fase waarin het gaat om betekenis te geven aan alles wat ik heb gevonden. De tekening leerde mij dat ik op 4 manieren zoek naar kennis en informatie: 
  • lezen (weblogs, websites, nieuwsbrieven, boeken, artikelen, tweets)
  • vragen stellen via Twitter, in LinkedIngroepen en op digitale platforms rond projecten
  • verzamelen van websites, plaatjes, belangrijke personen, tweets
  • experimenteren in mijn werk.Hier zit geen logische volgorde in.
 
2. Er is voor mij een onderscheid te maken in individuele activiteiten en leren in communities / sociale netwerken. Hoe ik op dit moment mijn eigen leren organiseer is vooral individueel gericht. Misschien ook omdat ik werk als zelfstandig ondernemer? Deze constatering helpt mij om na te denken over een volgende stap die ik wil gaan zetten om mijn leren vorm te geven. Dat is stap 5 uit mijn 1e blog in deze serie: Participeer actief  in netwerken om zo collectief te reflecteren en nieuwe kennis te creëren. Ik ben wel actief in wat LinkedIngroepen, alleen hebben deze maar zijdelings te maken met mijn focus van “zelfgeorganiseerd leren rond het werk” vormgeven. Ik ga dus op zoek naar netwerken rond dit thema. Dit wordt de focus voor mijn komende zoekproces.
 
Wat niet in deze tekening aan bod komt is het tijdsaspect van zelfgestuurd leren en wat een dergelijk leerproces vraagt aan vaardigheden. Ik wil daar een volgend blog bij stilstaan. Wat ik nu in elk geval al merk is dat het sturen en vormgeven van mijn eigen leerproces niet iets is dat je even tussen de bedrijven door doet, zeker niet tussen de hectiek van alle dag.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.