Samenwerken in Prezi

Afgelopen donderdagavond hebben we met een kleine groep van de LinkedInLosmakers verkend hoe je Prezi zou
kunnen inzetten tijdens een online groepsbijeenkomst. Prezi is een manier van presenteren die de mogelijkheid
biedt om een overzicht te geven: waar gaat de presentatie over, wat is de focus en wat zijn uitstapjes. Het verschil met Power Point is dat Power point lineair is opgebouwd, je gaat van sheet naar sheet. Prezi biedt de mogelijkheid om
verbanden tussen thema's te laten zien, thema's te clusteren in een frame en je kunt steeds terug naar het grote overzicht. Je houdt daardoor beter de focus is mijn ervaring. Daarnaast nodigt Prezi uit om veel met beelden en video's te
werken in plaats van lappen tekst achter elkaar te plaatsen.
 
Hoe kun je Prezi inzetten tijdens een online groepsbijeenkomst?
Ik zal mijn ervaringen van onze verkenning op een rijtje zetten. Het bleek heel inspirerend om met elkaar te werken aan een Prezi: het ging veel sneller dan als je het alleen doet, je kunt elkaar ondertussen tips geven waardoor je er ook handiger in wordt en je stimuleert elkaar om er net even iets mooiers van te maken.
 
Wel zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden, met name als je tegelijk online wilt werken en communiceren:
1. Zorg voor goede ondersteuning met video en geluid. Wij gebruikten vidyo. Een betaalde videoconferentietool (€300 per jaar), die het mogelijk maakte elkaar te zien, te spreken en ondertussen in het prezischerm samen te werken.
Skype biedt deze mogelijkheid ook en is gratis maar vraagt dat mensen een account moeten hebben. Ik vond de kwaliteit van Vidyo erg goed, zelfs als iedereen en video en geluid aan had. Het nadeel vind ik dat Vidyo geen mogelijkheid tot chat heeft zodat je tussentijds niet even snel aantekeningen kunt maken die voor iedereen zichtbaar zijn. Skype heeft die mogelijkheid wel.
2. Het inloggen in de Prezi kostte even wat tijd: de facilitator moet handig zijn in het uitnodigen van deelnemers en het
toekennen van de rol van editor.
3. Samenwerken in Prezi vraagt enige voorbereiding en structuur: het werkt het beste als de facilitator al een voorontwerp heeft gemaakt dat tijdens de bijeenkomst verder ingevuld kan worden. Het is dan een kwestie van taken verdelen: wie vindt wat leuk om verder uit te werken.
4. Werk in frames: elke deelnemer werkt in eigen frames. Dat is nodig om uiteindelijk het eindproduct goed te kunnen
presenteren. Je kunt dan van frame naar frame gaan.
 
Wat zie ik voor toepassingsmogelijkheden?
Projectgroepen die presentaties moeten geven in samenhang met het programma dat zij uitvoeren. Elke projectgroep kan eigen (tussen)resultaten weergeven en de Prezi geeft in 1 overzicht alle (tussen) resultaten weer. Hiervoor hoef je niet eens allemaal tegelijk online te zijn, je kunt ook afspreken wanneer ieders deel klaar is.
Dat is dan ook mogelijk in te zetten voor groepjes studenten die samen een eindproduct moeten presenteren.
 
Hier zie je wat wij gemaakt hebben
 
Wie ziet nog andere toepassingsmogelijkheden?

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.